انواع گنج یاب:
به طور کلی دستگاه فلزیاب را میتوان اینگونه تعریف کرد:
دستگاه فلزیاب در واقع ابزاری الکترونیکی است که به طور گسترده برای پیدا کردن فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها شامل پروب یا سنسورهایی هستند که نشان دهنده وجود فلز با صدای وزوز، روشن شدن لامپ یا هر وسیله نشانگر دیگر است.
طیف گسترده ای از فلزیاب ‌ها شامل فلزیاب ‌های فلزی سکه، فلزیاب‌های صنعتی، فلزیاب‌های پالس، فلزیاب یا ردیاب‌های دارویی، ردیاب‌های فلزی نساجی و موارد دیگر می‌باشند.

فلزیاب ها در ایران بیشتر برای مصارف گنج یابی و دفینه یابی کاربرد دارند. همچنین از این دستگاه برای گیت های فرودگاه ها و زندان ها و یا برای مصارف صنعتی ساحتمان بکار گرفته می شود.
دستگاه فلزیاب یا گنج یاب قادر به تشخیص اجسام فلزی می باشد که اغلب زیر زمین یا مخفی گاه های پنهان شده وجود دارد کاربرد دارد.

انواع گنج یاب یا فلزیاب ها میدان مغناطیسی را در اطراف خود ایجاد می کنند و موقع قرار گرفتن شی فلزی در این میدان دستگاه متوجه این تغییر در میدان می شود. بنابراین بزرگی و کوچکی حتی جنس فلز در شدت این میدان مغناطیسی تاثیر بسیاری دارد.

فلزیاب ها در هنگام تشخیص شی ممکن است به صورت تصویر، صوت یا حرکت آنتن به اپراتور نوع فلز و عمق یا اندازه آنرا مشخص کند که نحوه عملکرد این فلزیاب ها را در زیر شرح می دهیم.
فلزیاب ها دارای 2 عدد سیم پیچ هستند که یکی برای فرستادن فرکانس و دیگری برای گرفتن فرکانس کاربرد دارد.
در لوپ ها حلقه بیرونی سیم پیچ فرستنده است و جریانی با فرکانس 6.6 کلیو هرتز دارد.
همچنین در حلقه درونی فلزیاب ها سیم پیچ گیرنده شامل می شود که به عنوان آنتن گیرنده دستگاه گنج یاب عمل می کند.
نحوه کار به این صورت است که جریان از حلقه بیرونی سیم پیچ عبور کرده و میدان مغناطیسی به زمین ارسال می کند.

اشیاء فلزی اگر در این میدان قرار داشته باشند بنابه خاصیت القا الکترومغناطیس از خود میدان مغناطیس بسیار ضعیفی تولید میکنند و در نتیجه حلقه بیرونی این سیگنال ها را دریافت کرده و به مدار اصلی فلزیاب برای تحلیل و بررسی ارسال می کند و بدین ترتیب عمق عمق فلز و جنس آن و حتی اندازه آن به اپراتور معلوم می شود.

فلز یاب ها با تکنولوژی القا پالسی چگونه کار می کنند؟
انواع گنج یاب و فلزیاب ها ، در لوپ خود از یک یا چند سیم مشترک به عنوان فرستنده و گیرنده استفاده میکنند که با تکنولوژی ارسال پالسهای قوی به زمین باعث ایجاد میدان مغناطیسی شدید در زمین می شوند.
لازم به ذکر است در این روش پالسها سریعا برگشت خورده و موقعی که فلز در این میدان قرار بگیرد میدان مغناطیسی تولید شده در آن سریعاً توسط پالسهای برگشت تشخیص داده می شود. فلزیاب های پالسی برای زمین های مرطوب همچنین شوره زارها و یا کاوش گنج در اعماق زیاد کاربرد فراروانی دارند.

از اجزا تشکیل دهنده فلزیاب ها می توان به :
دسته لوپ یا دستگیره تعادل و نگهدارنده لوپ و فلزیاب
دستگاه مادر شامل مدارات الکترونیکی و سیستم هشدار و باتری و
آنتن که فلز را تشخیص می دهد ، اشاره کرد
فلزیاب های تفریحی؛ امواج بسیار کوتاه فرکانس یا وی ال اف
این فلزیاب ها جهت کاوش فلزات در سطح زمین طراحی شده اند و در بهترین شرایط 1-2 متر زمین را می توانند نمایان سازند.‍
فلزیاب های تفریحی قدرت تفکیک گوناگونی از یکدیگر دارند. این دستگاه ها می توانند فلزات آهنی را از غیر آهن جدا سازند
فلزیاب ها با تکنولوژی القای پالسی(پی آی) چگونه کار می کنند؟
فلزیاب های حرفه ای با سیستم القای پالس دارای قدرت بسیار زیادی نسبت به مدل های قبلی عمل می کنند و مناسب برای کاوش فلزات در اعماق زمین می باشند. این دستگاه ها باتری قدرتمند دارند چراکه انرژی زیادی مصرف میکنند و قادر هستند به هر فلزی در زیر زمین حساس باشند که انواع گنج یاب و طلایاب های حرفه ای را شامل میشوند.

اصول کار دستگاه فلزیاب چیست؟

خوب است که به ساختار کلی و فنی انواع گنج یاب و سیستم های طلایاب و تأثیر برق و خاصیت مغناطیسی در عملکرد آن اشاره‌ای کنیم.
اگر تاکنون با پیچیدن سیم پیچ سیم به دور میخ و قلاب آن باتری، الکترومغناطیسی درست کرده اید، می‌دانید که مغناطیس و برق مانند یک زوج متأهل قدیمی هستند که وقتی یکی را پیدا کردید پیدا کردن دیگری کار چندان دشواری نیست.

فلزیاب‌های گوناگون به روش‌های مختلفی کار می‌کنند. یک فلزیاب حاوی یک سیم پیچ سیم است که به سیم پیچ فرستنده، معروف است. هنگامی که برق از طریق سیم پیچ جریان پیدا می‌کند، یک میدان مغناطیسی در اطراف آن ایجاد می‌شود.
همانطور که ردیاب فلزی را روی زمین می‌چرخانید میدان مغناطیسی را نیز به حرکت در می‌آورید. اگر ردیاب را بر روی یک شیء فلزی جابجا کنید، میدان مغناطیسی متحرک بر اتم‌های داخل فلز تأثیر می‌گذارد. در حقیقت، نحوه حرکت الکترون‌ها (ذرات ریز “که در اطراف آن اتم‌ها” در حال چرخش هستند) را تغییر می‌دهد.

بنابراین هنگامی که یک ردیاب فلزی را بر روی یک قطعه فلز حرکت می‌دهید میدان مغناطیسی حاصل از دستگاه فلزیاب باعث می‌شود که یک میدان مغناطیسی دیگری در اطراف فلز ظاهر شود. و به راحتی بتوان اشیای فلزی را شناسایی و پیدا نمود.
برای این که عمق اکتشاف توسط این دستگاه افزایش یابد باید میدان مغناطیسی که توسط دستگاه فلزیاب ایجاد می‌شود بیشتر باشد. میزان عمقی که این دستگاه ‌ها قادر به تشخیص هستند با توجه به جنس فلز، شکل و اندازه و… می‌تواند متفاوت باشد.

new gif
new gif

انواع گنج یاب با توجه به مدلشان، قیمت‌های مختلفی دارد. کلا دستگاه‌های گنج‌ یابی مثل طلایاب و فلزیاب در بازار ایران، به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شود:
دسته اول این دستگاه‌ها، دستگاه‌ه ای فلزیاب آنالوگ هستند که هم با کمک عقربه و هم با به صدا درآمدن بوق، محل تقریبی قرار گرفتن فلز در زیر خاک را نشان می‌دهد.
همچنین دسته دوم این تجهیزات، دستگاه‌های فلزیاب دیجیتال است که برخی مدل‌های پیشرفته این دستگاه‌های فلزیاب قادرند جنس شیء پیدا شده و متراژی را که شیء در آن قرار دارد، در اختیار جوینده قرار بدهد.
دسته سوم این تجهیزات، به فلزیاب ‌های آنتنی معروف است. این دستگاه‌ ها کارشان شعاع زنی است و در محیط‌ هایی استفاده می‌شود که وسعت زیادی دارد.
اما دسته چهارم و پیشرفته‌ ترین نوع دستگاه‌ های فلزیاب، دستگاه‌ های فلزیاب تصویری است که می‌تواند شکلی از شیء قرار گرفته در دل زمین را در نمایشگر به تصویر بکشد.

فلزات در بحث گنج یابی به دو گونه آهنی و غیر آهنی تقسیم می شوند به اینگونه که فلزاتی مانند آهن فولاد چدن چون خاصیت مغناطیس شونده دارند که در خانواده فلزات آهنی قرار دارند.
گروه دوم فلزاتی هستند که به آنها غیر آهن می گویند و خاصیت مغناطیس شونده ندارند: مانند طلا نقره مس قلع سرب برنز آلومنیوم و مفرغ همگی از خانواده فلزات غیرآهنی می باشند.

هر دستگاه فلزیاب قدرت نفوذ در زمین را دارد که به آن عمق کاوش دستگاه گنج یاب گفته می شود همچنین از عوامل مهم در عمق کاوش دستگاه می توان به جنس فلزو یا بزرگی آن اشاره کرد عواملی چون جنس خاک، بزرگی لوپ، سیم پیچ دستگاه شکل فلز و مدارات بکار رفته در دستگاه به نوعی در این امر دخالت دارند.

یکی دیگر از مهم ترین ویژگی‌های انواع مدل ‌های دستگاه موجود در بازار را می‌توان وزن و ابعاد آن دانست
هر چه فلزیاب مورد نظر دارای ابعاد و وزن مناسب تری باشد قابلیت حمل آن نیز بیشتر شده و نگهداری آن نیز آسان تر است.
با توجه به اینکه این دستگاه‌ها معمولاً توسط افراد در مسیر‌های سخت حمل می‌شود، وزن و ابعاد مناسب آن می‌تواند کارایی دستگاه را بالا برده و استفاده از آن در مسیر‌های کوهستانی که احتمال پیدا کردن طلا و انواع فلزات گرانبها بیشتر است را آسان تر نماید.

یکی دیگر از ویژگی ‌های انواع گنج یاب که می‌تواند به عنوان طلایاب نیز مورد استفاده قرار بگیرد، امکان تغییر فرکانس است.
با توجه به اینکه در جاهایی که دارای خاک نرم است لازم است تا عمق بیشتری مورد جست و جو و کاوش قرار بگیرد، باید بتوان فرکانس دستگاه را بالا برد.

این در حالی است که در محیط‌ هایی با صخره‌ های سخت برای بالا بردن قابلیت نفوذ پذیری دستگاه طلایاب، بهتر است فرکانس دستگاه پایین باشد تا به راحتی از موانع سخت عبور کند و افراد را به هدف‌های مورد نظر خود نزدیک نماید.
البته مهم ترین عامل در تعیین قیمت یک فلزیاب را می‌توان امکان حذف ذرات ناخواسته دانست.
برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه را از کاوش و جستجوی خود بگیرید احتیاج دارید تا از بین انواع گنج یاب و فلزیاب ها بهترین آن را در اختیار داشته باشید .
اکثر اپراتور های دستگاه های فلزیاب و طلایاب و گنج یاب هم می دانند، که بهتر نتیجه گرفتن در کاوش دفینه باید از بهترین گنج یاب و دنیا استفاده کرد .

نمایندگی گنج یاب:
هنگام خرید گنج یاب : به این نکته توجه کنید که اگر دستگاه فلزیاب گران قیمت باشد، دلیل خوب و حرفه ای بودن دستگاه فلزیاب نیست .
مهم ترین شگرد کلاهبرداران عرصه فلزیابی این است که با انتشار عکس هایی از عتیقه جات مختلف صحنه سازی شده ادعا می کنند که این عتیقه جات توسط دستگاهی که ما فروخته ایم کشف شده اند و هر هفته با انتشار عکس های این زیرخاکی ها که اکثرشان جعلی و جدید است تلاش به اغفال خریداران دستگاه می کنند و حتی باعث می شوند کسانی که توان مالی کمی دارند نیز به خرید دستگاه وسوسه شوند.
در حالی که دستگاهی که فروشنده ادعا می کند مثلا از 5 متری جنس در آورده است در واقع بیشتر از 2 متر کارایی ندارد و تمامی این موارد صحنه سازی و دوز و کلک بوده تا فروشنده بتواند دستگاه خود را بفروشد اما به چه قیمتی؟! …
مواظب این فروشنده نماها باشید.

فلزیاب پیشرفته
راد فلزیاب

شرکت راد فلزیاب:

در شرکت راد فلزیاب سعی شده تا بهترین دستگاه های روز جهان با بهترین تکنولوژی، ضمانت نامه معتبر و خدمات پس از فروش  به دست مشتری رسانیده شود،همچنین شرکت راد فلزیاب به شما این اجازه رو میدهد تا قبل از خرید دستگاه مورد پسند خود را تست کرده و در صورت رضایت کامل آن را خریداری کنید،همچنین بعد از خرید از آموزش رایگان این شرکت بهره مند شوید.

شما میتوانید کیفیت وکارایی هر کدام از طلایاب ها را در سایت ما دنبال کرده و خرید مطمئن و ارزان خود را از شرکت راد فلزیاب انجام داده و از آموزشهای رایگان ما بهره مند شوید.

در شرکت راد فلزیاب به شما بهترین دستگاه های بازارهای بین المللی معرفی میشود تا شما را برای یک خرید هوشمندانه  یاری نماید همچنین همکاران ما آماده ی پاسخگویی به شما عزیزان جهت مشاوره و خرید انواع دستگاها بوده تا شما را برای یک خرید مطمئن و ارزان یاری نمایند.

تلفن تماس09122200779